Apakah Ini Kebetulan? Setiap 100 Tahun Ada Wabak Besar Di Dunia - MyRating

Apakah Ini Kebetulan? Setiap 100 Tahun Ada Wabak Besar Di Dunia



Apakah semua yang terjadi ini satu kebetulan? Setiap 100 tahun sekali, ada wabak besar yang menggemparkan seluruh dunia. Pada tahun 1720 berlaku di Marseille, Perancis yang mengorbankan 100,000 orang. 

Seratus tahun kemudian, 1820, wabak Cholera merebak di Asia Tenggara dan korbankan 100,000 orang juga. Kemudian selepas itu, pada tahun 1920, dikenali sebagai Spanish Flu, wabak itu berlaku di Sepanyol dan korbankan 100 juta orang di seluruh dunia. Ramai sekali yang mati.

Kini pada tahun 2020, seratus tahun selepas Spanish Flu datang pula Coronavirus dari Wuhan yang kini sudah menjangkiti 6,061 orang di seluruh dunia dan korban lebih daripada 100 orang. Mari kita lihat wabak-wabak yang berlaku seratus, dua ratus dan tiga ratus tahun sebelum ini. 




1720 - The Great Plague of Marseille - ini adalah wabak terakhir Eropah yang besar bagi wabak bubonic. Ia membunuh sejumlah 100,000 orang di bandar Marseille, Perancis.

1820 - The First Cholera Pandemic - Menjelang tahun 1820, kolera telah merebak ke Thailand, Indonesia, dan Filipina. Di Pulau Jawa sahaja, wabak itu menyebabkan kematian 100,000 orang.




1920 – The Spanish Flu – Pada tahun 1918-1920, dunia berhadapan dengan pandemik influenza. Ia akan menjadi yang pertama dari dua pandemik yang melibatkan virus influenza H1N1.

Virus ini mempunyai jangkauan besar, menjangkiti 500 juta orang di seluruh dunia. Menurut Wikipedia, angka kematian di seluruh dunia adalah sehingga 100 juta, menjadikannya salah satu yang paling banyak menyebabkan kematian dalam sejarah manusia.


Di Wuhan, China, Wabak maut coronavirus baru sedang berleluasa. Dalam masa beberapa hari, jumlah yang dijangkiti tiga kali ganda dan jumlah kematian terus meningkat.

Coronavirus Novel atau dikenali sebagai coronavirus Wuhan masih dikaji. Pihak berkuasa kesihatan mengejar masa untuk menentang virus dan mengarahkan Wuhan untuk menutup semua pengangkutan awam keluar.

Sebagai seorang Islam, biar apa pun yang berlaku. Kita perlu balik pada Sabda Nabi Muhammad SAW mengenai sesuatu yang berlaku. Baginda Nabi sudah berpesan mengenai bahaya wabak dan ependemik ini. 

Dalam Sahih Al-Jaami’ dijelaskan wabak virus seperti ini akan pergi dan kadang-kadang akan muncul semula, Sabda Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam:

إنَّ هذا الوباءَ رِجزٌ أهلكَ اللهُ بهِ الأممَ قبلَكم ، و قد بقيَ منه في الأرضِ شيءٌ ، يَجيءُ أحيانًا و يذهَبُ أحيانًا ، فإذا وقَعَ بأرضٍ فلا تخرُجُوا منها فِرارًا ، و إذا سَمعتُم بهِ في أرضٍ فلا تأتُوها

“ Wabak ini adalah kotoran(penyakit) yang Allah musnahkan dengannya umat-umat sebelum kalian, dan ia masih berbaki di atas bumi ini, kadang-kadang ia akan datang dan kadang-kadang ia akan pergi, apabila ia terjadi di sesuatu tempat jangan kalian keluar darinya untuk melarikan diri, dan apabila kalian mendengar kejadiannya di sebuah tempat maka janganlah kalian mendatanginya”. [ Sahih Al-Jaami’ no:2253 ]


https://myratiing.blogspot.com/2020/01/hadis-nabi-pernah-berpesan-mengenai.html

Apakah persamaan diantara antara wabak ini?

Walaupun sesetengah keadaan wabak adalah berbeza, salah satu punca wabak tersebar adalah menerusi haiwan dan bakteria yang dijangkiti.


Wabak Bubonic

Wabak bubonic telah tersebar oleh kutu yang dijangkiti oleh binatang kecil. Ia juga boleh dihantar melalui pendedahan kepada cecair badan dari haiwan yang dijangkiti wabak maut.

Wabak kolera disebabkan oleh bakteria Vibrio cholerae yang terdapat di sumber air yang agak masin dan hangat. Manusia akan dijangkiti selepas minum cecair atau makan makanan yang tercemar dengan bakteria.

Sementara itu, Flu Sepanyol disebabkan oleh virus maut "avian influenza" atau selesema burung yang luar biasa.

Novel Coronavirus juga dipercayai disebabkan oleh memakan haiwan yang dijangkiti dari pasar makanan laut di Wuhan, China. Moga kita semua dilindungi daripada wabak merbahaya ini. Mari kita sama-sama berdoa, Allah SWT lindungi negara kita ini. 

No comments:

Powered by Blogger.