Pos Malaysia Bhd Dijangka Terus Catat Kerugian - MyRating

Pos Malaysia Bhd Dijangka Terus Catat Kerugian

Pos Malaysia Bhd dijangka terus mencatat kerugian biarpun syarikat mel nasional itu dapat mengecilkan kerugiannya pada suku kewangan terkini, berikutan persaingan sengit dan permintaan yang semakin lemah.



Kenanga Investment Bank, satu-satunya firma penyelidikan yang membuat liputan ke atas syarikat itu berkata, Pos Malaysia kini berdepan saingan baharu yang menawarkan kadar lebih rendah secara agresif dalam perniagaan kurier, manakala langkah penjimatan kos yang diambil dilihat masih belum mencukupi untuk menampung kelemahan hasil perniagaan teras.


"Walaupun kami menyokong usaha syarikat menceburi perniagaan kedai serbaneka melalui transformasi cawangan sedia ada, kami bimbang dengan tempoh matang yang diperlukan untuk kedai-kedai ini mencapai kecekapan operasi," katanya dalam satu nota penyelidikan.



Harga saham syarikat itu berada dalam aliran menurun berikutan kerugian besar yang berlarutan lebih setengah dekad.


Perniagaan mel konvensional syarikat itu, yang masih bergelut menyesuaikan diri dengan era digital, mencatatkan penyusutan jumlah mel domestik sebanyak 11 peratus bagi suku tahun berakhir 30 Jun 2025, manakala jumlah mel antarabangsa dilaporkan kekal mendatar.


Bagi suku kedua tahun kewangan 2025 berakhir 30 Jun lalu, Pos Malaysia melaporkan kerugian sebelum cukai yang lebih kecil sebanyak RM42.3 juta, susut 17.4 peratus berbanding tempoh sama tahun sebelumnya. Kumpulan mencatatkan hasil sebanyak RM441.6 juta bagi tempoh tersebut.


Segmen pos terus berdepan cabaran akibat kemerosotan struktur, persaingan sengit dan landskap kurier yang mencabar dari segi peraturan. Namun, syarikat tetap mencatat pertumbuhan kukuh dalam jumlah bungkusan hasil daripada integrasi berterusan antara operasi mel dan bungkusan.




Segmen runcit pula mengekalkan prestasi stabil tahun ke tahun, disokong kecekapan operasi, usaha pendigitalan, serta penawaran perkhidmatan baharu yang selaras dengan perubahan tingkah laku pelanggan.


Dalam masa sama, segmen penerbangan menunjukkan prestasi kukuh didorong pertumbuhan dalam pengendalian kargo, katering dalam penerbangan dan perkhidmatan kejuruteraan, dipacu oleh pemulihan trafik udara serantau serta kedudukan operasi yang menerajui pasaran.


Sebaliknya, prestasi segmen logistik agak perlahan akibat permintaan yang lemah dalam sektor automotif dan kargo, ditambah tempoh henti panjang bagi sebuah kapal laut yang hanya dijangka kembali beroperasi pada awal suku ketiga. Walau begitu, syarikat tetap mempercepat strategi pertumbuhan logistik pihak ketiga (3PL) dan membina kecekapan operasi.



Selain itu, Kenanga Investment berkata, jualan perkhidmatan pos terus terjejas akibat kelembapan aktiviti beli-belah dalam talian serta permintaan yang lebih rendah daripada syarikat e-dagang utama yang kini semakin giat membangunkan keupayaan penghantaran dalaman mereka sendiri.


Firma penyelidikan itu menjangkakan Pos Malaysia akan kekal mencatat kerugian sekurang-kurangnya sehingga 2026. "Kami kekal berhati-hati terhadap prospek Pos Malaysia dan mengekalkan saranan 'di bawah unjuran' terhadap saham syarikat," katanya.

No comments:

Powered by Blogger.